zondag 12 juli 2015

Zelfgemaakte jam

Op het moment ben ik in de ban van het zelf jam maken. Ik eet niet zo vaak jam, maar zelfgemaakte jam vind ik erg lekker. En dan ken ik eigenlijk alleen de aardbeienjam. Met zo'n pak geleisuiker is het een makkie om te maken en erg lekker.
De eerste keer heb ik het met mijn moeder samen gemaakt. Ik vond een leuke aardbei- aanbieding op de markt en heb die maar als verlaat cadeautje voor moederdag gegeven. En daarna mijn moeder dus aan het werk gezet.
Daarna ben ik thuis aan de slag gegaan. Die keer heb ik van de 6 potten er 4 weggegeven als vakantie cadeautjes voor juffen, gastouder en mijn ex-duo collega, dus moest ik weer aan de slag. Mijn moeder kocht zeer goedkope aardbeien. Ook voor mij, dus konden we weer jam maken. Dit keer heb ik ook de variatie aardbei en sinaasappel uitgeprobeerd. 900 gram aardbeien en 550 ml sinaasappelsap. Hij is erg lekker, maar ik zou de volgende keer meer sinaasappelsap doen, want dat mag je nog wel meer proeven.
potten uitkoken


aardbeien snijden

Met een kaartje erbij en klaar om weg te geven

aardbeien koken met de geleisuiker

klaar zijn de potjes

 Wijze les: Er staat op de verpakking dat je een hoge pan moet gebruiken. Doe dit dan ook!!! Zonde van de jam als je het niet doet.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten